>Kitap / Asmalımescit 74 / Fikret Adil

>

Orhan Veli’nin ‘’Kim görmüş ama kim, Eleni’yi öptüğümü…..’’ mısralarını, Fikret Adil’i tanıdıktan sonra yazdığını okuyunca beni bir merak sardı. Kimdi bu Fikret Adil? Biraz araştırınca İstanbul’un bohem yaşantısı ile özdeşleşmiş özel bir kişilk çıktı karşıma.

7 Ocak 1901’de Çengelköy’de doğmuş. Babası, askeri hekim, Operatör Mahmut Adil Bey’dir. Mahmut Adil Bey, edebiyatla ilgili bir kimseydi ve Tevfik Fikret hayranlarındanmış. Bir oğlu olunca ona Fikret adını vermiş. Babası mesleğiyle ilgili bazı çeviriler yapmış, okuyan yazan bir insan.

Fikret Adil 1922’de profesyonel olarak Vakit gazetesinde işe başlamış.Daha sonra Tanin, Akşam, Milliyet gazetelerinde ve son ikisinin Fransızca baskılarında çalışmış. Fikret Adil’in çalıştığı gündelik gazeteler, sırasıyla; Cumhuriyet, Son Posta, Politika, İkdam, Son Telgraf, Ulus, Zafer, Haber, Tan, Yeni İstanbul ve Son Havadis’tir. Kendi başına Artist adlı haftalık resimli bir sanat dergisi de çıkarmış .

Fikret Adil, Galatasaray Lisesi’nde okurken, gönüllü olarak Anadolu’ya geçip Kurtuluş Savaşı’na katılmış. Ressam Fikret Mualla ile Neyzen Tevfik’e yardım etmiş.İşe alınmasını sağladığı Peyami Safa, onu gazete patronlarına ihbar etmiş. Dönemin en ünlü yazar, müzisyen ve ressamlarıyla kokain alemleri yapmış.İstanbul’un bilinmeyen bir yüzünü Asmalımescit 74 kitabında anlatmış..

Sanatçı ve edebiyatçılara yardım için elinden geleni yapan, evini onlara açan Fikret Adil, yardım ettiği insanların ihanetleriyle de karşılaşmış..
Çok sayıda sanatçı yazar, ressam, aktör ve tiyatrocunun yakın dostu, destekçisi, Sanat Dostları Derneği’nin kurucu ve yöneticisi Fikret Adil’in bireysel hayatını İstanbul’un şehir hayatından ayırt etmek neredeyse imkansız. Ömrünü geçirdiği bu şehrin tarihsel zenginliğine renkli kişiliğiyle katkıda bulunmuş bir simadır Fikret Adil.

ASMALIMESCIT 74 (Bohem Hayatı)
Bir zamanlar İstanbul’da, sefih ve düşkün, ama kendine göre gustosu olan bir bohem hayatı yaşanıyordu. Bu hayatın aktörleri, ünleri ve eserleri günümüze dek gelen yazarlar, şairler, ressamlar, sinema sanatçıları ve dönemin ünlü gazetecileriydi. Bu zengin kadronun ‘yardımcı’ aktörleri ise, bu şehrin insan ve kültür mozayiğini renklendiren azınlıklar, levantenler ve yabancılardı. Kaybolan bu hayatı yaşamış, anılarını paylaşmış ve de dile getirmiş ender kişilerden biri olan Fikret Adil Intermezzo ve Asmalımescit 74’te, 1930’lu yılların Pera’sındaki bu sıradışı dünyayı ‘kurgulayarak’ anlatıyor. Merak edenler için okunası bir kitap. Keyifli okumalar.


Reklamlar

Yorum bırakın

Filed under Kitap

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s